Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia perfect, Banyak yang perlu di korbankan banyak juga yang terpaksa dilepaskan, Sesekali langkah tersadung rebah menyembah, Sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentu kesabaran dan air mata.... Selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada ANUGERAH TUHAN.... Anggaplah bila sesekali di duga, Itu sekadar untuk mematangkan & mengajar kita untuk bangun menjadi SESEMPURNA INSAN.....

My friends...

15 April 2016

Murid aku tak pandai??


بسم اللہ الرحمن الرحیم
Kenapa MURID  aku tak pandai
Kenapa MURID aku degil

Kenapa MURID aku tak jd spt yg aku nak
..MURID2 buah hati kita. Jangan bandingkan di antara mereka. Yang pandai jangan terlalu dipuji, yang lemah janganlah kita keji.

..MURID baik, MURID cerdik; cuma ujian. ALLAH nak tengok kita demand ke tidak, ltk syarat ke tidak, kerja kuat ke tidak, sabar ke tidak.

..MURID2 biasa-biasa, tak berapa pandai; itu hadiah ALLAH. Di mata manusia mereka biasa saja, tapi siapa tahu kekurangan mereka ASBAB kita masuk syurga. Tak perlu kecewa hasil kita tak seberapa. Mana tahu kalau asyik cemerlang, kita riak menjaja bangga.

..MURID yang biasa2 ini mungkin menjadikan kita tidak leka dengan kerjaya & rencahnya. Jangan lukai hati MURID kita. Terimalah pemberian ALLAH dengan redha. Sayangi mereka sama rata. Doakan mereka tak kira di mana. Maaf dan ampunkan mereka penuh tulus tanpa berbeza kasih.

..MURID2 kita mentah, jiwa mereka rapuh. Yang salah kita, terlebih menghukum dr membina. Terlebih menyumpah dr  membimbing. Terlebih marah dr nasihat. Terimalah mereka penuh amanah.

..MURID2 ini dipinjamkan buat kita untuk dijadikan ummat Muhammad yang hebat. Bukan membesar untuk dinobat. Jangan bezakan MURID2 kita, kerana di luar sana ramai lagi yang tak merasa jadi CIKGU..... belajarlah malu pada ALLAH, DIA yang sebegitu hebat tak pernah bezakan hamba-hambaNya tapi kenapa kita seorang hamba sangat suka beza-membeza.

..MURID2 kita juga punya hati dan jiwa. Mana tahu ada yang kita tak beri penuh perhatian akan ingat kita sampai tua, akan mendoakan kita hingga ke syurga.
Jangan berhenti untuk menjadi CIKGU yang berilmu dan cemerlang!
..............
Kata2 indah utk renungan...
Untuk renungan diriku dan kkwan...jgn mudah melabel prestasi murid tanpa usaha dr kita..
-note karangan dari my sister kerjaya seorang guru-

No comments:

Post a Comment

Thankz cz sudi comment....