Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia perfect, Banyak yang perlu di korbankan banyak juga yang terpaksa dilepaskan, Sesekali langkah tersadung rebah menyembah, Sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentu kesabaran dan air mata.... Selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada ANUGERAH TUHAN.... Anggaplah bila sesekali di duga, Itu sekadar untuk mematangkan & mengajar kita untuk bangun menjadi SESEMPURNA INSAN.....

My friends...

27 July 2015

Percayalah

☝️ BUAT YG SEDANG, PERNAH & AKAN KECEWA. Rilek2 sudaaaa. ALLAH kan ada. Kuatkan semangat & bergantunglah hanya pada DIA

-Soalan : Kenapalah aku diuji sebegini?

Surah al-Ankabut ayat 2-3 : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang2 yg benar , dan sesungguhnya DIA mengetahui orang2 yg berdusta."

Huraian:
Setiap ujian yang ditimpakan oleh ALLLAH S.W.T. kepada para hamba-Nya sebenarnya Dia ingin mengurniakan sesuatu ganjaran yang lebih besar dan lebih baik. ALLAH S.W.T. akan menghapuskan dosa-dosanya dan memberi ganjaran pahala yang besar. Di hari akhirat nanti tidak ada balasan yang lebih baik melainkan mendapat balasan syurga.

-Soalan : Kenapalah aku tidak dapat apa yang aku inginkan?

Surah al-Baqarah ayat 216 : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui".

Huraian:
Sseungguhnya sesuatu perkara itu hakikat sebenarnya ALLAH Maha Mengetahui. Baik atau buruk sesuatu perkara itu ianya adalah di dalam ilmu ALLAH. Yakinilah jika sesuatu doa atau hajat tidak ditunaikan-Nya ada sesuatu yang lebih baik akan diberi ALLAH S.W.T. sebagai penganti apa yang kita hajatkan. Jika tidak dapat di dunia, nanti di hari akhirat Dia akan memberkannya kepada kita, oleh itu berbaik sangkalah kepada-Nya.

-Soalan : Kenapa ujian seberat begini?

Surah al-Baqarah ayat 286 : "ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya".

Huraian:
ALLAH S.W.T. Maha Mengetahui kemampuan kita sebagai hamba-Nya yang kerdil, oleh itu apa sahaja yang berlaku keatas diri kita sebenarnya masih dibawah kemampuan kita untuk menghadapinya. Anggaplah sesuatu ujian itu dengan fikiran yang positif dan cubalah renungkan bahawa terdapat orang lain yang lebih berat menghadapi ujian daripada kita maka dengan itu akan terasa beban yang ditanggung akan menjadi lebih ringan.

B#MuhasabahDiri

No comments:

Post a Comment

Thankz cz sudi comment....