Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia perfect, Banyak yang perlu di korbankan banyak juga yang terpaksa dilepaskan, Sesekali langkah tersadung rebah menyembah, Sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentu kesabaran dan air mata.... Selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada ANUGERAH TUHAN.... Anggaplah bila sesekali di duga, Itu sekadar untuk mematangkan & mengajar kita untuk bangun menjadi SESEMPURNA INSAN.....

My friends...

16 December 2012

Penghakhiran sebuah cerita....


Pengakhiran sebuah cerita @ sebuah perjalanan hidup adalah KEMATIAN....Begitulah kematian.. tidak pernah memilih tua ataupun muda, kaya mahupun miskin. Tidak pernah peduli terhadap raja ataupun bayi. Kematian melenyapkan kemegahan. Ia datang untuk mengeluarkan manusia dari rutin kehidupan yang selama ini dijalani. Mengeluarkan seseorang dari istananya kemudian membenamkannya ke dalam liang lahad yang sempit. Semuanya itu dilakukan tanpa meminta izin.

Kematian itu pasti bagi yang hidup. Namun, tiada seorang pun tahu saat kematiannya. Ia nya boleh datang denga tiba-tiba. Kematian adalah satu misteri. Umur mempunyai batas dan kehidupan pasti berakhir. Kita tidak tahu bila umur dan kehidupan kita berakhir. Tetapi, kita yakin semuanya akan terjadi. ALLAH berfirman yang bermaksud :

“Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu, maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya sesaat pun dan tidak dapat memajukan. (Al-araf : 34 )

Semua yang hidup akan berakhir dengan kematian. Meninggalkan harta, keluarga dan kenikmatan yang ALLAH berikan padanya. Wahai jiwa, bertaubatlah. Sesungguhnya, kematian adalah tamu. Kematian akan datang tidak kira waktu dan masa. Bersiap sedialah menyambutnya sebaik mungkin. Beramallah untuk bekalan di alam akhirat.

Orang-orang soleh menghadapi kematian dengan jiwa yang tenang. Tujuan mereka hanya satu, mati dalam keredhaan ALLAH sebagaimana firman ALLAH dalam surah Al-Baqarah ayat 132 yang bermaksud :

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada ALLAH dengan sebenarnya, dan jangan sampai kamu mati kecuali dalam keadaan muslim.”

“ALLAH jualah yang menciptakan kamu, kemudia DIA memberi rezki kepada kamu. Sesudah itu, DIA mematikan kamu. Kemudia DIA menghidupkan kamu semula.( Surah Al- Run : 40 )

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu, siapa yang dijauhkan dari neraka dan di masukkan ke dalam syurga, maka sesungguhnya is telah Berjaya. Dan (ingatlah) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kesenangan bagi orang yang terpedaya) ” – (Surah ali Imran :  185) 


No comments:

Post a Comment

Thankz cz sudi comment....